merungut itu tabiat



  1. Gila panjang betul imam ni baca surah . Surah Baqarah pulak tu . Kaki aku kebas dah ni . Siot la ! Taubat , aku gi masjid lain lepas ni .
  2. Mak aiyhhh asal buat terawih 20 rakaat . Kau gila ! Esok pagi - pagi aku nak kerjalah . Penat la !
  3. Huyyy , panasnya hari ni . Asal panas sangat ni . Bila nak hujan ?
  4. Leceh la hujan ni . Semua kain aku basah . bIla nak panas ni ?
  5. Bangang harga minyak asyik naik je . Bila nak turun ? Vavi la
  6. Bila aku nak jadi kaya ni ? Asyik - asyik duit tak ada . Nak shopping bag guess banyak - banyak pun tak mampu  
=====================================================================

Based on dict. akuciptasendiri .
Merungut can be define as luahan perasaan yang sangat tidak puas hati , bengang tahap berdengung , marah sampai nak terbakar kepala , fedup tahap vavi , annoying sampai nak gila , dan others .
Every month , every week , every day or anytime , ada sahaja rungutan yang diterima oleh telinga aku sama ada dari mulut orang lain mahupun lebih banyak dari mulut aku sendiri .

Yes ! Aku seorang yang kuat merungut . Sometimes aku pun tak perasan yang aku tengah merungut . Nampak sangat dah tabiat . Sebagai manusia aku tahu kalau merungut means aku jenis tak bersyukur .
Tapi aku try no to grumble and being more thankful . But it just temporary only :'(

So readers , any ideas untuk musnahkan tabiat merungut ni ?